Brave New World en de gemotiveerde medewerker

Alsof je Brave New World leest: medewerkers die blij naar hun werk gaan en elke dag gemotiveerd hun taken oppakken. Veel leidinggevenden geloven dat te bereiken door medewerkers te motiveren via uitdagende doelen en eigen regie. Niet dus.

De tekortkoming van die gedachte is dat ze veronderstelt dat iedereen gedreven is om het beste uit zichzelf en uit de samenwerking te halen. Die intentie zal er zeker zijn, maar in daden schieten de meesten schromelijk tekort. En dat komt niet door laksheid; het lukt ze eenvoudigweg niet de energie ervoor op te brengen.

De sociale wetenschap is daar al enige tijd achter. (Jezelf) motiveren is helemaal niet zo eenvoudig als gedacht. Diepere zaken als gebrek aan zelfwaardering en de overtuiging dat je als individu geen verschil kunt maken, belemmeren velen om door te zetten. Helaas sijpelt deze kennis nauwelijks door in organisaties en daarom zie je dat die nog veel energie stoppen in achterhaalde ideeën.

Medewerkers motiveren leidt in de regel dus niet tot het gewenste resultaat. Wel kunnen leidinggevenden ervoor zorgen dat medewerkers erop gespitst zijn goed samen te werken. Hoe verschillend drijfveren van medewerkers namelijk ook zijn, toch willen ze zich inzetten voor het hogere doel, mits de vaart in het werk zit en er een collectieve focus is op het gewenste effect van het werk.

Een open deur zou je zeggen, maar vaart in het werk houden en voor focus zorgen, zijn precies de zaken die veel leidinggevenden niet voor elkaar weten te boksen. Als je vertrouwde aanpak onvoldoende effectief is, durf deze dan los te laten en experimenteer met nieuwe ideeën.

Maak daarom niet (weer) een reorganisatieplan, maar investeer gericht in het vereenvoudigen van het werk zelf. Hoe eenvoudiger de organisatie, hoe gemakkelijker het is voortgang veilig te stellen.

En schrijf niet nog een communicatieplan om medewerkers tot ander gedrag te verleiden, want dat werkt niet. Beïnvloed hun houding door gewenste effecten van het werk leidend te maken, in plaats van persoonlijke targets. Benadruk die focus in de managementrapportage door één organisatiebreed effectenoverzicht te maken in plaats van per afdeling. Zo kan iedereen zien of anderen zitten te slapen of er andere belangen op nahouden.

In Brave New World was iedereen blij dankzij de drug Soma. Zo kan het in boeken gaan :-). In onze wereld is het echter bikkelen en bereik je het meest door eenvoud na te streven en door te sturen op gewenste effecten van het werk.

Oud CEO Jack Welch begreep als een van de weinige hoe je een geolied bedrijf ontwikkelt en waarom eenvoud zo belangrijk is om voor focus te kunnen zorgen in de organisatie. De 4 E’s waarover Jack Welch het in deze korte videoclip over heeft, is een voorbeeld van de noodzakelijke eenvoud en van een manier om medewerkers te laten voelen dat het bedrijf continu stappen vooruit weet te zetten, geen stroperigheid dus. Voortgang kunnen vasthouden is wat mensen het meest motiveert

Labels
  • Cultuur
Publicatie

alleen nog op eigen website

oktober 2013